onsdag 14. mai 2008

Stua mi


Stua mi er ganske stor, med flott mjøsutsikt! Som det meste annet her i huset er den holdt i hvitt, svart og brunt. Akkurat nå for tida er det lilla duppleditter som pynter opp, men dette forandres etter sesong og humør.

Stua er innredet med noe nytt, noe gammelt og en del arvet. En del, som for eksempel hyllene over sofaen er sjøllaget.

Sofaene er nye (fra bohus). I den andre enden av stua står det neste oppussingsprosjektet mitt, ei spisestue arvet etter min "steoldemor". Den er fra 1951, og bærer preg av over femti års bruk. Den har med andre ord gjort seg fortjent til et malingsstrøk eller to. Men hvordan vil jeg ha den Jeg krangler fortsatt med meg sjøl... På sidene av sofaene står det to små trebord, som egentlig er et sett med tre som kan stables i hverandre. Det tredje av disse står ved spisestua. Disse er laget av en eller annen slektning av samboeren min. Nydelige!

Ettersom jeg har gått på skole til nå og ikke hatt så god råd, er det meste fra butikker som nille og europris. Og en god del er sjøllagd.

En god del av detaljene her er i svart, noe jeg synes gir en fin kontrast mot de hvite veggene. Det brune gulvet gjør at rommet ikke virker kaldt og hard med denne kontrasten. Jag har også en god del ting i smijern, blant annet ei stålampe, med en aldeles gyselig skjerm! Den er laget av oldefaren til samboeren min, og glir rett inn med resten av interiøret. (Den forferdelige skjermen skal byttes ut!)

Utover svart og lilla har jeg også en del ting i klart glass, ikke noe flott og fancy, men rett og slett bruksting. Det meste av dette er arvet etter diverse tanter og bestemødre som har ryddet i skuffer og skap, men de gjør nyttten sin og pynter opp!

På sørveggen er det to overlysvinduer som har blitt bygget inn som hyller. Disse rommer nå hyggelige minner, som smykkeskrinet til vesla og de første skoene mine. Også her har det sneket seg inn noe lilla...

Ingen kommentarer: