onsdag 14. mai 2008

Innredningsstilen min



Stilen min er vanskelig å sette navn på. Alle rommene er lyse, med unntak av soverommet.

Møblene er et sammensurium av det jeg og samboeren min hadde hver for oss, noe nytt og en god del arvet.

Detaljene går stort sett i svart, med mye smijern. Ellers prøver jeg etter beste evne å skifte ut etter sesong og humør. Nå for tiden er det masse lilla.

Inspirasjon henter jeg blant annet fra magasiner, blogger, butikker og naturen. Utover dette dukker ideer plutselig opp, spesielt om natta, så jeg blir liggende og gruble og vri meg... For meg er det viktig at det er balanse og flyt i innredningen. En lampe som står feil kan få meg til å gå på veggen! Foreløpig flytter jeg ting og tang foran meg, men sakte men sikkert finner de sin naturlige plass. Jeg har sansen for tablåer, men visse ting må ha litt luft og rom rundt seg.

Den franske landstilen er en viktig inspirasjonskilde, men jeg liker ikke alt "dillet" som følger med, det blir alt for småsøtt og feminint. Jeg vil ha et hjem som kan brukes, der man ikke trenger å gå på tå rundt små søte blomstervaser, og som ikke tyter over av blondeduker. De franske detaljene som kurvene, zinkdetaljene og de slitte, litt røffe naturmaterialene.

Jeg prøver også å blande inn det vi har arvet etter familiene våre i interiøret. Blant annet har samboeren min arvet et settbord med tre deler i mørkt treverk, håndlaget av en eller annen i familien hans. Nydelig! Spisestuen jeg akkurat har fått av bestemor, som har fått den av sin svigermor, er det neste oppussingsprosjektet. Men ting tar tid....

Ingen kommentarer: