tirsdag 23. februar 2010

Nyttårsforsetter i februar


Kanskje litt i seineste laget å komme med nyttårsforsetter nå ettersom vi alt er i slutten av februar, men det er bedre seint enn aldri! I forhold til interiør og oppussing av huset her går nyttårsforsettene ut på å ikke kjøpe nytt når man kan kjøpe brukt. Og skattejakt i en bruktbutikk er da mye mer spennende enn en tur på Ikea! For ikke å nevne jakt etter gamle skatter på bestemors loft...

Et annet punkt er å ikke kjøpe det man kan lage selv. Ikke alle prosjekter som blir like vellykket, men pytt!


Gjenbruk er også noe som står på lista over nyttårsforsetter. Vi vil prøve å bruke opp igjen så mye som mulig av det vi allerede har. Et eksempel på hva jeg mener her er kjøkkenoppussingen. Der ble stort sett alt brukt opp igjen, kun benkeplata, vasken og flisene som er nye. Alle skapskrog og skapdører ble brukt om igjen, og noen ble bygget av andre dører. De to høye skapdørene jeg har over vasken er bygget av tre skapdører, lister og en god del sparkel...


Spisestua er også et eksempel på nyttårsforsettene mine. Det er den spisestua som bestemor og bestefar hadde før, og egentlig var det en gave til min "ste-oldemor" på femti års dagen hennes i 1951. Før jeg fikk kloa i spisestua sto den i flere år lagret i boden hos besteforeldrene mine. Men etter noen malingsstrøk ble den god som ny!

Med et noe begrenset oppussingsbudsjett, maling og alt for mange prosjekter på gang tror jeg at jeg skal klare å leve opp til nyttårsforsettene mine, i allefall på dette området....

8 kommentarer:

Gammelstuen sa...

Hei,
Er så enig med deg mht forsettene. Det blir mye mer økonomisk og miljøvennlig, og ikke minst blir resultatet mer personlig, vakkert og med sjel.
Ha en fin kveld ;)

Cecilie sa...

For et flott og ærlig forsett! Tror jeg henger meg på den - for her går det også mye i gjenbruk! :)

God kveld!

Klem, cecilie

Crinoline sa...

Hei.Dette er virkelig gode nyttårsforsetter.Spiller ingen rolle om de kommer i februar.Jeg har stor sans for gjenbruk.Synes det er spennende å handle i bruktbutikker og pusse opp gamle møbler.

Minka sa...

Flott nyttårsforsett...(det hadde passet min lommebok og faktisk). Her i hus går det og mye på gjenbruk av alt og ingenting..men vi får det da fint likevel, og for ikke snakke om koselig...Klems

~Kristina~ sa...

Fargen jeg har i gangen å egentlig resten av huset også, heter Sand, å jeg er storfornøyd med den!:) Mannen er i mot helt hvite/lyse vegger, å jeg syntes den fargen ble veldig fin mot det hvite:)

Datt sa...

Gjenbruk FTW! (Det er geekspeak og betyr For The Win forresten!)

beate sa...

fine og lure forsetter! aldri for sent å lage seg forsetter... det viktigste er jo å følge dem...

ble litt nysgjerrig etter at jeg leste kommentaren din... fortell!

klem beate

Solveig sa...

Forsetter kommer til nytte uanset:o))
Jeg er helt enig og prøver å leve etter samme tankegang. Vi lager mye av selv og jeg har for lengst funnet ut at hjemmet mitt blir langt mer personlig ved å pusse opp brukte ting:o) Dessuten er det en liten utfordring i det som jeg liker, nemlig å se om en klarer å få det bra til slutt:o)
Synes du er kjempeflink som har så mye gjenbruk hos deg:O))))

Ønsker deg en flott helg når så langt kommer.
Klem fra Solveig