torsdag 3. juni 2010

NIB-utfordring: stilleben


Jeg kaster meg på NIBs utfordring om å vise stilleben. For et par år siden var dette noe jeg knapt visste hva var, langt mindre hvordan jeg skulle få til. Men med litt prøving og feiling har det dukket opp flere sånne rundt omkring i huset.

Sjenken i spisestua er en plass der jeg har gjort et tappert forsøk på å sette opp et stilleben. På en måte blir det "to i en" ettersom det er et på hver sin ende av sjenken, men til sammen danner de sånn jeg ser det et stort.


Som regel blir det litt gammelt, litt nytt, lys og blomster når jeg setter sammen sånne små grupper. Og ettersom jeg mener ting trenger litt luft rundt seg for å komme til sin rett, gjør disse gruppene av ting og tang at de kommet bedre fram. Men det kan være en hel dags arbeid, eller som regel natt, å få satt stæsjet sammen på riktig måte. Det må harmonere både i overflater, størrelse, farge og så videre i det uendelige.

På bildet over synes jeg at jeg har fått til en god kombinasjon av røft mot pent. Den store lyseurna, eller hva jeg skal kalle den, er fra Plantasjen, mugga er et kupp fra en merkelig rar ting og tang butikk (sånn morsom butikk der man får alt fra skruer og spiker til dekketøy og fjorårets kolleksjon julenisser i juni, til 20 kroner. De to små telysstakene er fra Nille. Med andre ord; det trenger ikke være dyrt for å være fint!


Både stueplanter og litt fra hagen har fått lov til å bli med i gruppen på den andre siden av sjenken.


Som regel blir det litt sjøllaget også når jeg setter sammen stilleben. Skiltet er et eksempel på dette. Dette er kanskje mitt favoritt stilleben.


Også i trappa opp til andre etasje har det blitt plass til et stilleben. Her er et ganske stort sjøllaget skilt fått selskap av ei lykt fra Jysk, en fuglefigur jeg har arvet etter min oldemor, en sjøllaget krans som egentlig skulle være julepynt, et sjølsydd hjerte og blomster fra hagen i et barnematglass med ståltråd hank.

Så dette er mitt bidrag til utfordringen.
Om jeg har fått til å lage ordentlige stilleben veit jeg ikke, men etter to års blogging har jeg i allefall fått med meg hva dette uttrykket betyr! Ikke verst bare det...

13 kommentarer:

Datt sa...

Ååååh, syrin, det vil jeg også ha! Eeeelsker lukta! <3 Kjempefine stilleben! :D

Christine Louise sa...

Det ble nydelig :)

Så flink du er..

Masse lykke til :)

Klem c

SjarmogKaos sa...

Kjempefint!

Strandly sa...

Hei, takk for hyggelig kommentar.
Fine skilt du lager.

mammahaaland sa...

Så fiiint!
Stua her er fyllt av syriner også, jeg nyser litt av lukta men bærer over med det, de er jo bare så skjønne;)
Lykke til med utfordingen, mulig jeg også slenger meg på;)

Just a Little Vintage sa...

Et nydelig bidrag!! Ha en kjempe fin helg!!

Klemmer!

salige lavendel sa...

Jeg synes det nederste var så koselig =) Kult skilt!

charm design sa...

Takk det samme......lykke til i konkuransen.
Ønsker deg en god helg

Synnøve sa...

Nydelig bilder:))

Du er flink til og sette sammen ting.

Ønsker deg ei fin helg

Klem Synnøve

Elizabet Stilig hjem sa...

Nydelige bilder av stilleben, så fint du har pyntet.
God helg til deg og dine!
Klem Elizabet

Linda sa...

Så fint du har laget det!

Lykke til

Fru Strøms Kvardagspussel sa...

Flotte bilder ☺ Litt gammelt, litt nytt og blomster funker bra ♥
Lykke til!
Klem fra fru Strøm

Unknown sa...

Dete likte jeg veldig godt, nyyydelig stilleben hos deg!♥
Jeg ønsker deg masse lykke til!!:)
En herlig kveld ønskes fra meg .)
Klem Anki