lørdag 26. juli 2008

Prosjekt spisestue

Et av de prosjekterne som byr på mest hodebry nå for tiden er spisemøblene. Jeg har vært så heldig at jeg har arva spisestua etter min "ste-oldemor". Bestemor og bestefar hadde den, men så ville de bytte den ut men ei som ikke tok så mye plass, og da fikk jeg ta over den. Den ble nærmest pressa på meg da jeg meldt interesse for den, men det er en annen sak. Den er ganske stor og tung, men med såpass god plass rundt seg som den har fått her virker den ikke så massiv. Møblementer består av bord, seks stoler , et skap og en skjenk. Foreløpig har jeg ikke henta skjenken, men den står for tur. Etter godt og vel femti års bruk, har jeg bestemt at den skal få nyte pansjonisttilværelsen i nymalt utførelse. Mange timer med grubling og harde diskusjoner med meg selv har det blitt, men nå har jeg endelig best meg for at den skal beises mørkebrun.


Bordet er stort og godt, og det er god plass til mange venner rundt det og masse god mat på det!


Stolene er trukket med noe som ligner på skai, men de skal trekkes om. I et stoff som jeg ser for meg skal være beige med ruter i brunt og grønt. Jeg ser for meg hvordan dette stoffet skal være, men jeg har ikke klart å finne noe som lever opp til disse dagdrømmene enda... Men jeg har ikke gitt opp jakta!


Både skapdørene, bordbeina og stolryggene har utskjæringer som dette. Skal nok bli fint når den blir beisa! Mamma vil "låne" lillemor noen dager i ferien sin, så jeg satser sterkt på å bruke disse "fridagene" til blant annet å beise spisestuemøbler.

Ingen kommentarer: